Door John:
Inmiddels zijn wij al weer 12 dagen onderweg. Het voelt korter, maar tijd is een relatief begrip aan boord. Afhankelijk van het tij en dus een vroeg of laat vertrek wordt je ritme door elkaar geschopt. Ook ontmoetingen met andere zeilers komen onverwachts en zijn fantastisch met het gevolg dat je 's avonds pas laat aan boord terug bent waardoor ook het eten laat op tafel staat.
Voor mijn vertrek uit Zeewolde heb ik me afgevraagd of zeezeilen me wel zou bevallen. Ik ben opgegroeid en groot geworden met het binnenwater en niet met de zee. Het binnenwater is overzichtelijk, veilig (het IJsselmeer even buiten beschouwing gelaten) en afwisselend. Bieden de Noordzee en de andere zeeën dit ook? Hoe is het met de zeebestendigheid, oftewel zeeziekte? Als kind zijnde werd ik al misselijk in die schommelbootjes in de speeltuin. Hoe gaat het dan op zee? Even naar de wal om uit te stappen zit er niet in. En tja, we gaan met zijn drieën op stap, in een "bootje" (spreekwoordelijk, sorry Peter) met enkele m2 binnenruimte. Een veel gehoorde vraag die ik vooraf kreeg was: "zie je het wel zitten om met twee relatief onbekenden op pad te gaan?". Moet er wel bijzeggen dat deze vraag met name door de dames gesteld werd.
3 maanden vakantie is lang, zeker gezien de normale jaarlijkse vakanties van 3 a 4 weken. Lekker zo'n sebatical zeggen velen. "Tijd voor jezelf, kun je je levensvragen eens beantwoorden". Of deze: "straks bevalt het zo goed dat je niet anders wilt dan zeilreizen maken of misschien kom je wel niet meer terug". Tja, de tijd zal het leren. Toeval bestaat niet of toch wel?
De komende weken zal ik hier nog wel eens op terug komen. Voor vandaag was het in ieder geval weer een mooie dag. De dag begon om half vijf waarbij de ochtendglore aan de horizon zichtbaar werd. De Hénon swing bridge bij Calais draaide om 5.38 uur, dit voor de laatste keer voordat het waterniveau te laag werd en de sluisdeuren van de haven zouden gaan sluiten. Een volgend hoog water afwachten zou betekenen dat we tot ver in de middag zouden moeten wachten waardoor het een zeer late aankomst in de volgende haven zou worden. De keus was dan ook snel gemaakt.
Eenmaal buiten de haven stond er een stevige bries, Zuid-West 16-18 kts zoals voorspeld. Optimistisch werden de zeilen gehesen en gingen we met vol tuig op weg richting ZW. Hoog aan de wind dus. Optimistisch, want de vlagen waren een goede 22-25 kts en normaal op een bank zitten was er al niet meer bij. Snel een rif in het grootzeil en even later nog een groter rif (in ons geval het grootzeil verder ingerold). We moeten de boot nog goed leren kennen en vooral het zeilen onder zware omstandigheden vereist veel van de boot, materiaal en bemanning en zou een must moeten zijn om dit te ervaren voordat je aan verre reizen begint.
Deel van kapot getrokken schoot |
Het ronden van Cap Gris Nez |
Marina Boulogne sur Mer |
Om 10:20 uur lagen we in Boulogne sur Mer en was er tijd voor allerlei zaken zoals chaos opruimen in de hut van Peter (smiley) tot naspoelen van de boot, boodschappen doen en uiteraard ons blog bijwerken.
Wauw, stoere blog
BeantwoordenVerwijderenBen benieuwd naar de volgende etappe😎
BeantwoordenVerwijderenGoed bezig Mannen...... Recht zo die gaat
BeantwoordenVerwijderenOp weg naar Portmouth???? Daar was in mijn tijd de Britse Marine haven ( 1974) dus bekend gebied. 😜😁😁⚓
BeantwoordenVerwijderenMooi stuk John, hoe gaat het met je zeebenen? :-P
BeantwoordenVerwijderenWe lezen jullie verhalen met veel plezier en kunnen zo geweldig meegenieten met jullie avonturen.
John: Met de zeebenen gaat het heel goed David. Met de benen op zee wat minder ;-)
Verwijderen