Ter voorbereiding bestuderen we de weerkaarten, plannen routes mbv de PredictWind app en gebruiken we ons gezond verstand. De te verwachten aankomst zal op 5 juli in ochtend om 03:35 zijn. Totale afstand 353 nm. We zullen zien hoe dit uitpakt. Om 17:40 UT vertrekken we uit de haven nadat we eerst nog even wat extra diesel hebben getankt (50L). Je weet maar nooit, het is niet de eerste keer dat we worden verrast met een totaal ander weerpatroon dan verwacht waarbij de wind volledig wegviel of sterker was dan verwacht.
Hier gaan we zeker nog over bloggen want ondanks alle hulpmiddelen en voorspellingen pakt het af en toe toch anders uit. Dit komt o.a. doordat je onderweg geen updates van je grip files hebt en dus volledig afgaat op voorspellingen.
Dag 1
Wachtschema |
Dag 2
Voor de laatste keer de Spi op |
17:33 Helaas gaat de tellerstand weer omhoog, hij staat u op 10.
Dit keer met een harde knal want de Spi scheurt horizontaal over de gehele breedte door. Einde spinaker š¢. We snappen het niet echt want de windsterkte was 14 kts en daar moet een Spi zeker tegen kunnen. Waarschijnlijk toch een slijtageplek. We hebben een aantal dagen met veel plezier de Spi opgehad waarbij de bootsnelheid regelmatig de 8 kts aan tikte. Om 19:00 gaat het wachtschema in met een windsterkte uit O van zo'n 15 kts toenemend naar 20 kts uit W met lichte mist en matig zicht. De tweede nacht verloopt onrustig voor diegene die rust heeft want de boot rolt alle kanten op. Gewoon slapen is er niet echt bij, je probeert je schrap te zetten maar je rolt door je bed. Maar goed, eenmaal moe val je toch wel in slaap.
Dag 3
De zee bouwt op |
Wind neemt maar toe |
Golven breken achter de spiegel |
Om 11:00 worden we getrakteerd op een heuse dolfijnen show (helaas geen foto's) die zeker 45 minuten aanhoudt. Jeroen is naar de boeg geklauterd om de dolfijnen die langs de boeg scheren van dichtbij te aanschouwen. Wat een wendbaarheid hebben de dolfijnen. Je wacht op de knal maar deze beesten zijn zo snel dat ze de boeg steeds voor blijven. Surfend op de golfen schieten ze van links naar rechts. De wind blijft flagerig en ook wij surfen van de golven af. Later op de dag neemt de wind langzaam in sterkte af.
Ineens, mist weg en land in zicht ! |
Gedurende de dag blijft het zicht matig en plots uit het niets roept Jeroen ineens Land inzicht ! Het is 17:04 en de contouren van een kaap tekenen zich aan de horizon af. We rekenen ons rijk en denken zelfs eerder te zullen aankomen.
Maar helaas de wind zakt weer helemaal in en tot overmaat van ramp horen we gedonder in de verte. Onweer en deze komt dichterbij.... De voorspelde windverandering zet eerder in en komt nu al uit W ( dus niet in de nacht van O naar NNO maar reeds nu al W). Onze koers is ook W dus de motor gaat weer aan. De planning gaat volledig de mist in en onze aankomsttijd zal zo om 03:00 in de ochtend zijn. Niet prettig om in het donker een onbekende haven aan te lopen. We overleggen en vinden het wijs als een van ons gaat slapen zodat wanneer we midden in de nacht de haven aanlopen er in ieder geval een persoon fris en alert is. Gelukkig trekt de onweer ver uit onze buurt aan ons voorbij. Eenmaal Cabo Ortegal gerond koersen we af op La CoruƱa. Om 22:00 worden de zeilen weer bijgezet en gaat de motor uit. Het is na middernacht als op de plotter ineens een stuk of 5 boten recht op ons afkomen.
5 Visser boten recht op ons af |
Dag 4
Inmiddels begint het langzaam licht te worden en roepen we Jeroen uit zijn slaap. Om 04:30 leggen we vast aan een stijger van de Marina CoruƱa. We zijn de golf van Biskaje over, toch wel een euforisch gevoel. Een biertje en dan even slapen want de nachtrust is er behoorlijk bij ingeschoten voor John en mijzelf. Uiteindelijk hebben we 392 nm afgelegd in 83 uur met een max snelheid van 10,3 kts en een gemiddelde snelheid van 4,7 kts. De motor is zo'n 18 uur bijgezet.
Omdat het ons niet duidelijk was of er een drempel voor de andere Marina lag hebben we gekozen voor de grote Marina. Een volgende keer zullen we kiezen voor de Marina Real, kleiner maar wel meer in het centrum.
Lekker hoor zo'n oorlam. Zal wel volgend jaar worden Peter!
BeantwoordenVerwijderenGevonden :-D
BeantwoordenVerwijderenMooi stuk weer, keep us posted!
BeantwoordenVerwijderen