zaterdag 4 november 2017

La Palma - Kaap Verdië in 6 dagen en 2 uur

Dag 1- Zondag 29 okt.

Vandaag is het een geschikt moment om te vertrekken. De afgelopen dagen was er weinig wind. Vooruitzicht voor de komende dagen laat een weerbeeld zien van een stabiele NO wind varierend tussen de 10 en 15kts. De afgelopen dagen alles voorbereid en bevestigingspunten van verstaging en lijnen gecontroleerd. Voldoende water in geslagen en  de boodschappen deels verdeeld in zakken met per dag een maaltijd. Hiermee wordt het eenvoudig om een maaltijd te bereiden zonder eerst alle ingrediënten bij elkaar te zoeken.
Uiteraard zal eventueel gevangen vis de maaltijd verrijken of zelfs vervangen. Nog even voor ons vertrek José van SY Wildeman feliciteren met haar verjaardag. Was reuze gezellig en moeilijk om de verleiding te weerstaan om langer te blijven. Een leuk ander zeilersstel ontmoet en ook ene Mark die meteen begon over uitkijken voor squals ( kortstondige heftige regenbuien met veel wind) die je onderweg kunnen verrassen. Nou bedankt hoor Marc, voor deze opsteker. Om net na 11:00 in de ochtend was het dan zo ver. Op de motor de haven uit onder luid getoeter van de achterblijvers ter aanmoediging. Richting de Kaap Verdië met als eerste doel het eiland SAL. Een geschatte afstand van rond de 766nm. We denken er zo’n 6 tot 7 dagen over te doen. De weinige wind die er bij vertrek stond was ook nog eens pal tegen dus bleef het voorlopig bij motoren. Pas zo’n 16nm verwijderd van La Palma ging de wind uit de goed richting staan. Het was toen rond 16:00 uur in de middag. Voor het wachtlopen gaan we een schema volgen van 2 uur op en 4 uur af, dit omdat we met z’n drieën zijn. Om 18:00 ging het wachtschema in. Omdat we rond 22:00 langs EL Hierro zouden passeren bleef de schipper op. Uiteindelijk ronden we tegen 23:00 Punta del Sal op 2nm afstand. Vrij dichtbij , maar bewust hiervoor gekozen. Er stond een stevige wind 25kts en in vlagen nog iets verder oplopend. Hier was duidelijk de acceleratie zone (wordt voor gewaarschuwd) met ineens sterk toenemende wind merkbaar. Geen lekkere plek om een gijp te maken. Alle zeilen stonden vol op en met een voor de windse koers liep de Amante prima. Na een maal El Hierro gepasseerd te hebben kregen we te maken met het bekende efffect van windstilte achter het eiland. Dit zou nog lang duren. Om 23:15 ging de motor aan en pas vroeg in de ochtend om 03:00 werd deze weer uitgezet. Het wacht loopschema van 2 uur op en 4 uur af bevalt prima. Veel beter dan de eerdere schema’s van 3 uur op en 6 uur af met ook nog een wisseling waarbij eens in de 3 dagen een 6 uur wacht zat.

Dag 2 – Maandag 30 Okt.

De voorgaande nacht verliep prima (ondanks het lawaai van een draaiende motor).  Rond een uur of 09:00 was iedereen op om het gezamenlijke ontbijt te nuttigen. Reuze benieuwd wat de afgelegde afstand in 24 uur was werd er om 11:00 gekeken wat de logstand was. Een bevredigend resultaat: 122nm. Gedurende de dag werd er gevist (niets gevangen) , geluierd, gelezen en ’s middags warm gegeten. Naast het aangepaste wachtschema bevalt het ook zeer goed om al ’s middags warm te eten. Het is dan nog licht en er is meer tijd voor aanvang van de wacht zodat de maag niet zo vol meer is. Gelukkig heeft niemand last van zeeziekte. De koers met een bakstag wind van zo’n 15 kts is zeer aangenaam alhoewel er af ten toe brekers achter de boot komen die de boel toch aardig heen en weer schudden. De nacht gaat in met een stabiel weerbeeld en constante wind uit NO.

Dag 3 – Dinsdag 31 Okt.

Iedereen is vroeg op en uitgerust. Tevreden met het wacht ritme. De voorgaande nacht was prachtig met een opkomende maan die tot 03:00 ’s ochtends de Oceaan verlicht. Daarna is de sterrenhemel in haar volle omvang waarneembaar. Diverse vallende sterren en zelfs een komeet gezien. Er zijn heel wat stille wensen in gedachte uitgesproken. In de middag vlak voordat we aanstalten maken om de warme maaltijd te bereiden hebben we beet. Een prachtige Dorade is de vangst. 
Een mooie Dorade
Deze wordt direct schoongemaakt en zal ons menu verrijken. Crew lid Benny weet een voortreffelijke maaltijd te bereiden met verse Dorade en spinazie met tomaat en knoflook.  
Benny's Dorade schotel
Verser en beter is niet denkbaar. De wind is nog steeds NO met zo’n 10 tot 15 kts sterkte. Onze dagafstand gemeten om 11:00 ’s Ochtens is 112nm. Ietsjes minder dan de eerste dag maar toch voldoende voortgang richting ons doel.Omdat de wind stabiel en constant uit het NO komt wordt besloten om een voor de windse koers te zetten. Hans en ik zetten om 08:00 uur ’s Ochtends de nieuwe koers in. Het grootzeil wordt naar stuurboord uitgezet (gefixeerd door een bulletalie) en de Genua wordt met een boom naar bakboord uitgezet (  stand “melkmeisje” en of passaatzeilen). Meteen zoeft Amante over de golven voort. Af en toe een grote golf afsurfend. Dit met een dan verbluffende snelheid tegen de 10 knopen aan. Dit is voor onze stalen 40 voet, dikke 10 ton wegende  Amante een mooi resultaat. De gehele dag blijven we zeilen in stand “melkmeisje”. Tegen de avond besluiten we om de boom te laten staan en ook geen zeil te reven. Gezien de constante wind en de windsterkte gaan we de nacht in met soepel zeilende Amante welke regelmatig 7 kts snelheid aan tikt.



Dag 4 – Woensdag 1 nov.

De voorgaande nacht is goed verlopen. Wel werd iedereen regelmatig wakker omdat de Amante zo af en toe behoorlijk heen en weer rolde op onze voor de windse koers en snelheid. Je raakt gewend aan de geluiden binnen de boot en zelfs wanneer je ’s nachts de wacht overneemt wen je snel aan het geluid van de brekende golven en soms toenemende wind (hoorbaar door de windgenerator die in toerental toeneemt). ’s Nachts klinkt alles veel intenser lijkt het wel. Zeker wanneer je na je slaap naar boven in de kuip komt en de wind hoort blazen. Wanneer je dan echter op de windmeter kijkt zie je dat de wind niet is toegenomen en met nog steeds zo’n 15kts uit NO richting waait. Gedurende de dag genieten we van het mooie weer. Een strak blauwe hemel en volop zon. Benieuwd naar onze dagafstand staan we versteld. Deze is 147nm, een nieuw record. Met deze voor de windse koers en de constante wind naderen we ons doel gestaag.  Voorlopig blijven de zeilen dus in de stand “melkmeisje” staan.  Tegen het eind van de middag zijn we exact halverwege onze af te leggen afstand. Nog slechts 383nm te gaan. Benieuwd of alles blijft zoals het gaat. De weersvooruitzichten blijven gunstig. Met de Garmin Inreach wordt via de Inmar Satelliet weerinformatie opgevraagd. Wind blijft uit NO komen met een sterkte tussen de 15 en 17 kts. Gunstige vooruitzichten dus. Het enige merkbare nadeel van deze koers is dat ’s middag de zonnepanelen in de schaduw van de zeilen komen te staan waardoor de accu spanning niet op peil kan worden gehouden. Ook de Aries windvaan stuurinrichting werkt niet goed op deze koers waardoor de elektrische stuurautomaat de accu’s belast. Resultaat is dus regelmatig de motor voor een uurtje laten lopen om stroom op te wekken. Dat nemen graag voor lief wanneer we dagafstanden van 147nm kunnen halen.

Dag 5 – Donderdag 2 november

Wederom de afgelopen nacht doorgezeild met de uitgeboomde Genua aan bakboord en het grootzeil aan stuurboord. Amante surft over de golven en we voelen de druk op de boot. Er worden snelheden gemaakt. Benieuwd naar de gezeilde afstand over de afgelopen 24 uur checken we om 11:00 uur het resultaat. Weer een nieuw record, 148nm. Dit hadden we wel verwacht gezien de snelheden die we maken. Helaas schiet het met het vissen niet zo op. Wat we ook proberen er wordt niets gevangen. Overdag verloop alles zoals de afgelopen dagen. Beetje luieren, beetje lezen, discussiëren en vooral genieten van het zeilen, de oceaan en het weer. Wel is duidelijk merkbaar dat alle krachten die op de boot spelen hun  tol gaan eisen. Gelukkig, nu eens overdag, bemerken we dat een van de bevestigingsbouten van de elektronische stuurautomaat het heeft begeven. Dit is echter snel opgelost. Een ander niet direct op te lossen probleem is het blok (katrol) waarmee de bulletalie lijnen vanaf de boeg naar achteren lopen. Een van de bulletalielijnen is tussen de schijf van het blok en de behuizing klem komen te zitten. Het blok is uit zijn verband gerukt en nog slechts over een van de twee schijven te gebruiken. Ook is de bulletalielijn die klem zat dusdanig beschadigd dat deze doorgesneden wordt en de einden weer aan elkaar geknoopt worden. In ieder geval voorlopig nog te gebruiken. Het weer is stabiel en de wind constant, 12 tot 17kts. In de namiddag wordt via de Garmin Inreach nogmaals het actuele weer opgehaald. Vrijdag kans op wat regen. Wanneer we om 16:00 uur de routeplanning evalueren besluiten we om wat snelheid uit de boot te halen. Zouden we dit niet doen dan is de kans heel groot dat we juist tegen het vallen van de avond onze bestemming bereiken. Een onbekend baai in het donker binnenlopen heeft niet de voorkeur. Hierdoor zouden we de gehele nacht (bijna 12 uur lang) op zee moeten blijven totdat het weer licht wordt. Om 19:00 uur wordt het donker en pas om 07:30 komt de zon weer op. Een tweede reden is de mogelijke kans op squals gegeven de regenvoorspelling. Wanneer de Genua nog uitgeboomd staat geen prettige gedachte. Snelheid wordt uit de boot gehaald door de boom van de Genua af te halen en het grootzeil in te rollen. Op alleen de genua zeilen we de nacht in. We voelen dat er is veel minder krachten op de boot staan maar hebben wel meer last van het rollen op de nog steeds voor de windse koers.  Tijdens het slapen rollen we dus regelmatig over het matras.

Dag 6 – 3 november


Volle maan
Bijna de gehele nacht is het bewolkt gebleven. Af en toe was de maan zichtbaar die juist deze nacht 100% was.  Dit is de afgelopen dagen niet mogelijk geweest omdat op de voor de windse koers de Aries niet goed in te regelen was. De enige oplossing naast handmatig sturen is het gebruik van de elektronische stuurautomaat. Deze gebruikt de nodige stroom waardoor we er niet aan ontkomen om af en toe de motor aan te zetten om de accu’s op spanning te houden (en dat is zeker ’s nachts met slapen niet prettig). 
We hebben er bewust voor gekozen om voordat we de nacht in gingen onze koers te verzetten richting het westen. Uiteindelijk zouden we deze slag toch moeten maken vlak voor de eiland SAL, dus beter nu maar alvast ingezet. Amante rolt behoorlijk maar met nu de Aries windvaan op blijft ze prima op koers.





Vandaag is het feest want de schipper is jarig en dat wordt gevierd.






Geblinddoekt moet de schipper plaatsnemen in de kuip. Eenmaal op zijn plek mag de blinddoek af en staat er een riant gedekte tafel klaar vol met lekkernijen inclusief Champagne. Het wordt een geweldige feestelijke dag dankzij de inspanningen van de bemanning Hans en Benny.

Feest midden op de Atlantic





































Dag 7 - 4 november

Geheel volgens planning verschijnt aan de horizon de contouren van het eiland SAL.
Land in zicht !
Het is heiig waardoor het beeld van het eiland beperkt blijft tot de contouren. Nog slechts een kaap ronden en dan zal daarachter de baai van de plaats Palmeira te zien zijn. Precies om 13:15 laten we het anker zakken in de baai Bade João Beda. Er liggen in deze baai zo'n 23 tal andere schepen voor anker. Sommige gezien de aanblik al een geruime tijd. Tevreden met ons resultaat maken we de balans op, vertrek op 29 okt om 11:00 en aankomst op 4 nov om 13:15. Totaal afgelegde afstand 833nm in 6 dagen en 2 uur.




De komende maand zullen de Kaap Verdische eiland bezocht worden. Gezien matige internet toegang zal verslag even op zich laten wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten