maandag 18 september 2017

En toen ging de teller van 13 naar 14

11 Sept. : Goed voorbereid vertrekken we rond 19:00 UTC  in een gunstig wordend weerwindow richting Madeira. Een koers van 262 graden met bijna geen wind. Deze zal naar verwachting gaan toenemen en draaien naar N NE. We starten op de motor welke pas na bijna twee uren motoren uitgaat. Eindelijk een gunstige wind die in sterkte geleidelijk toeneemt maar nog niet stevig genoeg is om ook onze windvaan stuurinrichting goed te laten werken. Vroeg in de nacht moet toch de motor weer worden bijgezet want de wind zakt weer in. Dit zal zeker nog tot vroeg in de ochtend duren. Pas om 06:30 gaat de motor weer uit. Vanaf dit moment krijgen we wind nog meer wind en heel veel wind. Maar dat wisten we nog niet ..... Gedurende de dag van 12 Sept. blijft de wind toenemen tot zo'n 19 kts. Eindelijk kan we windvaan stuur worden bijgezet en deze doet het goed ! Tegen het eind van de middag besluiten we om de Genua iets te reven. We willen de nacht ingaan met iets gereefde zeilen zodat we niet 's nachts ineens halsoverkop moeten gaan reven. Trouwens de ervaring is toch al dat 's nachts alles heftiger lijkt dan het in werkelijkheid is. Je ziet gewoon minder en alles lijkt harder te klinken dan overdag wanneer je beter lokatie en oorzaak van geluid kunt plaatsen. En zo glijden we langzaam de nacht in. We starten we met ons wachtschema om 19:00 UTC. Hans heeft dienst en is alleen in de kuip. Maar voordat de nacht ingaat ......

All hands on deck  ! ..... nummer 13 dient zich aan

Nu viel het de slapers Jeroen en Peter al op dat er een gebonk ontstond die anders klonk dan de golven die normaal gesproken zo af en toe dwars op het schip beuken. Dit klonk harder... heftiger en doordringender. Anker los schreeuwt Hans. In onderbroek met alleen laarzen aan snelt Peter aangelijnd naar voren. Inderdaad het 25 kg Rocna anker beukt tegen de stalen boeg. How the f%*k is dit nu weer mogelijk ? Hans komt helpen en Jeroen houdt de Amante op koers voor de wind om de impact te minimaliseren. Met geen mogelijkheid lukt het om het anker binnen te krijgen. Het is donker en het zicht is minimaal. Deklichten aan en nog eens goed kijken. Borglijnen die normaal het anker moeten vasthouden zijn los en er is is zo'n 1 1/2meter ketting met anker naar beneden gezakt. Uiteindelijk lukt het met vereende krachten om alles binnen te halen en dit maal goed te borgen. Hans en Peter zijn gedoucht zij het helaas alleen wel met zoutwater. De schade aan de boeg is niet vast te stellen. Dit zal pas in Madeira kunnen plaatsvinden. De gehele volgende dag blijft de wind constant staan met een 19 tot kts uit NE. Prima weer en we vorderen met rasse schreden richting Madeira. Als dit zo doorgaat gaan we een daggemiddelde van dik 149 nm halen.  Sneller dan gepland en we bespreken al een strategie om vaart te minderen zodat we niet in de nacht al op Madeira aankomen.

14 Sept.: Wanneer de dageraad aanbreekt zien we dat de wind maar blijft toenemen. Geheel volgens de voorspellingen die we hebben binnengehaald via de PassagWeather web site vlak voor vertrek. Verwachting was dat in de nacht van donderdag 14 op vrijdag 15 sept. de wind zou toenemen naar 25 kts uit NE. We zetten een 2e rif in het grootzeil en rollen ook de Genua nog iets meer in. Voor de zekerheid wordt nog het actuele weer binnengehaald met de Garmin Inreach. Weerbeeld laat hetzelfde zien. Een NE wind van zo'n 20 kts.  En toch verandert er iets. Rond 08:00 UTC verschijnen er donkere wolken aan de horizon en neemt de wind toe. Steeds meer en heel duidelijk zien we een depressie naderen waar niet omheen kunnen. Nog iets meer het grootzeil gereefd en ook de Genua. Inmiddels staat er een stevige wind van 26 kts met regelmatige uitschieters naar 35 kts. De windvaan stuurinrichting houdt prima koers en lijkt het alleen maar steeds beter te gaan doen. Onder deze omstandigheden zou de elektrische stuurautomaat al regelmatig uit het roer gelopen zijn. Maar de Aries windvaan stuurinrichting corrigeert alles met ijzeren volharding. Omdat we de Aries nog steeds geen bijnaam hebben gegeven wordt deze nu omgedoopt tot "IJzeren Arie" . Doet zijn dienst onder barre omstandigheden. Als extra dimensie begint het ook te rommelen. Onweer ?  Ja hoor we nemen lichtflitsen waar, tellen en wachten op de donder. Deze laat nog wat lang op zich wachten waardoor het onweer dus verweg is, zo'n 3km bij ons vandaan. Maar helaas de pauzes tussen lichtflits en donder worden korten en de wind neemt steeds meer toe. Nu geen valgen meer naar 35 kts maar gewoon 35 kts. We willen nog meer zeil minderen. Dat gaat niet meevallen met deze windsterkte.


Hans staat aan het roer en Jeroen en Peter bedienen de zeilen. Plots zien we dat de Genua toch wel heel erg bol staat op het voorlijk...

Nummer 14 dient zich aan ...... Zonder gelukt vaart er niemand wel

De Genua val wordt middels een blok op de mast geborgd. Wanneer wordt geprobeerd om de bolling uit het voorlijk van de Genua te halen door de val strakker aan te trekken zien we wat er mis is. Het voorstag lijkt gebroken šŸ˜±. Met de verrekijker wordt geprobeerd om vast te stellen wat er loos is. Ja hoor nummer 14 heeft zich aangediend en hoe ! Nu raken we gelukkig niet zo gauw in paniek en wordt er snel gehandeld. We brengen de spinakerval en een reserve val naar voren om zodoende een soort "noodstag" te creĆ«ren. Ook zorgen we ervoor dat de wind schuin van achteren blijft invallen zodat de druk op de mast naar voren gericht blijft. Wat een mazzel hebben dat alles is blijven staan toen de depressie echt vol overkwam met 35 kts. En zo ervaren we maar weer eens dat veel spreekwoorden van oorsprong vanuit de scheepvaart zijn ontstaan. "Zonder geluk vaart niemand wel" Maar er zijn nog zo'n 120 nm van de 522 nm te gaan. Terugkeren is geen optie en de bakstag koers die we kunnen blijven aanhouden is de beste optie. Maar voordat we dit doen gaan we eerst de harde wind uitzitten door zoveel mogelijk voor de wind te blijven en wachten tot deze van 35kts terugvalt naar rond de 20 kts. Na een 6 tal uren is dit het geval.
Duidelijk zichtbaar voor de wind uit totdat deze afneemt
 We spreken het niet volmondig uit maar iedereen heeft toch wel wat koud zweet op de rug staan. Hoe gaan we de nacht in ? En hoe gaat de mast zich houden ? We besluiten met twee personen in de kuip te blijven gedurende de nacht. Eentje kan dan 3 uurtjes slapen waarna de aflossing plaatsvindt. We blijven harde wind houden en breken wederom het dag record. Uiteindelijk gaan we in een record tempo richting Madeira. 's Ochtends vroeg bespreken we een aanloop strategie. Gaan we de kustwacht informeren over onze situatie met verzoek om stand-by of kijken we het aan ?  Bekend fenomeen rondom eilanden en hoge bergen is dat er een valwind kan ontstaan. Het is prachtig weer maar de wind blijft fors en blaast met gemiddeld 23 kts de Amante dichter naar Madeira. Gelukkig lopen we Madeira met daglicht aan. Maar voordat we echt in de haven liggen dienen er zich nog twee spannende momenten aan. Zo'n 5 nm voor de haven zien we een grote staart uit het water komen.  Walvis.... we turen over het wateroppervlak maar zien verder niets. En dan plots een harde bonk. He, ondiepte ? Nee het is hier meer dan 100  meter diep. Dan komt er achter de spiegel van de boot een grote vis naar boven en we zien bloed in het water. Onthutst en geschokt vragen we ons af wat er gebeurt kan zijn. Walvissen beschikken toch over een superieur sonar systeem waarmee een naderende boot wordt ontweken. We zijn zeker 5 minuten doodstil en voelen ons super lullig. Hier konden we echt niks aan doen. Het vermoeden is dat we in aanvaring zijn gekomen met een Griend. Deze zijn zo'n 6 meter lang en wegen iets van 4000 kg. De Amante is 12 meter lang weegt 10.000 kg met een stalen aangelaste kiel en is in deze dus de meerdere. We blijven het ten zeerste betreuren en sussen ons geweten met de gedachte dat deze Griend wellicht al gewond of ziek was.

De haven van Madeira komt dichterbij en aan de kenmerken op de bergtoppen ( een levensgroot Christus standbeeld) zien we waar we zijn ten opzichte van de haven ingang. Maar helaas de wind blijft onrustbarend toenemen nu komt deze niet meer beneden de 32 kts. Uitschieters naar 37 kts zijn meer regel dan uitzondering. We zijn alle drie stil, denken hetzelfde maar durven het niet hardop te benoemen. Wat gaat die mast doen in deze wind ? De wind van achter houden blijft de grootste zorg. Is de noodverstaging voldoende ? De Amante ligt stabiel, er zijn geen hoge golven alleen neemt die wind maar toe. Er is duidelijk werking vanaf de berg waarneembaar en ook zal de invloed van het nabij gelegen Ilhas Desertas van invloed zijn. De wind perst zich tussen de twee eilanden door waardoor deze in snelheid toeneemt. Om deze duizelingwekkende windsnelheid vast te leggen als bewijs maken we een foto van de windmeter die zelfs een WWS ( ware windsnelheid ) van 40 kts laat zien. Alledrie zijn we super geconcentreerd en zodra we een moment hebben waarbij de wind inzakt naar 20 kts rollen we de Genua als een gek in, hopende dat deze zal blijven staan en niet alsnog met een klap naar beneden komt. Kort daarna rollen we ook het grootzeil in en varen we op de motor de haven Funchal op Madeira binnen.
Aanloop Madeira onder een stevige bakstag wind


15 Sept.: Uiteindelijk kunnen we om 13:45 rustig ademen halen en prijzen wij ons gelukkig met deze afloop. In een record tempo van 3,5 dag 522 nm afgelegd met hierin ook nog een oponthoud doordat we 6 uren voor de wind zijn blijven varen totdat deze afnam. De haven is vol zodat we naast een grote klassieke tweemaster aanmeren. Wellicht vertrekt er morgen een zeilboot waardoor er een plek vrijkomt. Funchal heeft tegenwoordig twee marina's. Een commerciĆ«le haven en een nieuwe gemeentelijke haven die in 2017 is opgeleverd. Ook in de gemeentelijke haven is geen plek vrij trouwens. Buiten aan een meerboei liggen is een optie waar heel erg veel swell staat. Met onze instabiele mast zeker geen optie. We gaan het zien wat er morgen beschikbaar komt.  Zolang we langszij liggen blijft door de swell, die ook in de haven staat, een mast inklimmen ook geen pretje. Het geluk is met ons.

Onze vaste mastklimmen Jeroen in actie
16 Sept.: Er is een groot zeiljacht vertrokken en wij kunnen langs aan een stijger afmeren. Inspectie bevestigd onze conclusie. Het voorstag is gebroken. Echt mazzel dat het zo is afgelopen. Nogmaals zonder geluk vaart niemand wel. Een voorstag bestellen is de volgende uitdaging.

Yep gebroken...
Uiteindelijk biedt maandag de 18e een kleine shop in de marina een uitkomst. Er wordt stag besteld en nu maar wachten wanneer deze wordt geleverd. De stag moet uit Lissabon komen.
Tja je zit op een eiland.

 8mm 19 strengs staalkabel gebroken

Voorstag gedemonteerd
We zitten op een prachtig eiland vast, geen straf. Uit op ontdekking šŸ˜Ž
We gaan van de nood een deugd maken.