zaterdag 12 augustus 2017

Week 33 : Figueira da Foz, Nazaré en Peniche

Er kan heel veel wind staan maar er kan ook heel weinig tot geen wind staan. In zo'n geval schiet je wat minder snel op en doe je havens aan die je eigenlijk niet had gepland. Maar ja per slot van rekening heb je een zeilboot en geen motorboot.

12 Aug:  Via Figueire da Foz naar Nazaré en Peniche
Plan is om een lange dagtrip naar Nazaré te maken. Dit zal zo'n 66 nm zijn. We vertrekken met kerend tij zodat de stroming niet zo sterk is in de riviermonding. Het is een drukte van jewelste om 7 uur 's ochtends. De vele visser uit het dorpje bij onze ankerplaats zijn allemaal met hun bootjes de rivier opgegaan. Blijkbaar is is het goed vissen wanneer het tij keert. Herman staat aan het roer en manoeuvreert behendig tussen alle vissersbootjes door.

Eenmaal op zee houden we de motor aan tot een uur of 9 wanneer besloten wordt de nieuwe Genaker te hijsen. Deze is ter vervanging van de gescheurde Spi aangeschaft. Hans
105m2 Genaker
en Herman hebben de Genaker met hun bagage meegenomen. Er staat weinig wind dus ideaal om de Genaker van 105m2 uit te proberen. Het zetten gaat eenvoudig en weldra ontplooit zicht een lap diepblauwe gekleurd zeil. De 10 ton zware Amante begint langzaam vaart te maken. Er blijft weinig wind staan zo'n 5,5 kts en de SOG is 2,5 kts. Na een uurtje halen we Genaker weer neer, te weinig wind. Wel een goede oefening met het zetten en neerhalen van de Genaker. Nog geen uurtje later doen we een tweede poging omdat er nu 10 kts wind staat. Dat is stukken beter. Met een SOG van 6 kts zijn we tevreden. Er blijft toch te weinig wind staan waardoor we ons schema aanpassen en eerst Fugeira da Foz gaan aanlopen. Nazaré zouden we anders pas na 21:00 binnenlopen. We hebben geen zin om in schemer een onbekende haven aan te doen. Fugeira da Foz is niet een aanrader. Er is geen anker mogelijkheid en de Marina is oud en slecht onderhouden.

En toch heeft deze dag met weinig wind weer een gouden randje omdat we op een heuse dolfijnen show worden getrakteerd. Zeker een halfuur blijven de dolfijnen spelend onder de boeg van de boot heen scheuren. Wat een spektakel en wat een gracieuze vissen zijn dit toch. Je wordt iedere keer weer hierdoor verrast.

Dolfijnen glijden door het water

Dolfijnen spelend voor de boeg

13 Aug: Nu dan wel Nazaré
Marina in Nazaré
Nazaré aanloop
We doen rustig aan omdat we een dagtrip hebben van 34 nm en omdat het 's ochtends vroeg nog mistig is. We doen wat inkopen in een klein winkeltje bij de marina en betalen voor 1 nacht liggen in de Marina van Figueira da Foz. Te prijzig voor de beperkte voorzieningen.

Het is zonnig als we om 10:30 vertrekken. De gehele dag weinig wind. 2x de Genaker gehesen en weer vrij snel neergehaald. Uiteindelijk hebben we 8 uur op de motor gevaren om uiteindelijk om 18:30 vast te leggen aan de stijger in de marina. Ook hier weer geen anker mogelijkheid.

14 Aug: Op naar Peniche

Ankerplek Peniche
Uitzicht op Peniche vanuit de kuip
We gaan naar Peniche waar wel een anker mogelijkheid is. Het is maar een klein stukje van 19,9 nm naar Peniche. Dit hebben we gisteren niet afgemaakt omdat 8 uur op de motor wel voldoende was. Het is half bewolkt en er staat zo'n 6 kts wind. Net voldoende voor de Genaker hopen wij. Om 10:30 zijn we vertrokken en 10 minutjes later de Genaker op. Helaas was het plezier van korte duur want een dik uur later ging de Genaker weer neer en de motor weer aan 😡. Dit heeft gelukkig maar 2 uurtjes geduurd waarna de motor weer uit kon. Zeilend met een gangetje van 3.7 kts bereikte we Peniche om17:00 uur waarbij het laatste halfuur de wind behoorlijk was toegenomen.
 Aanloop van de haven wordt bemoelijkt door een plotseling toenemende wind van 22 tot 25 kts en de vele vissersboeien die overal opdoemen. De harde wind komt van een nabij gelegen berg die de nodige valwind veroorzaakt. En ja hoor nu staat er ook een behoorlijke bries net nu het anker neer moet. Er liggen al 5 boten voor anker dus het wordt even zoeken naar een geschikte plek. De eerste poging mislukt. We halen het anker op en zien dat deze ook een dikke kabel heeft meegenomen.Gelukkig lukt het om de kabel los te krijgen van het anker. De tweede poging is succesvol. We liggen lekker te dobberen achter ons anker. Pakken een biertje. Gaan koken en relaxen.  Morgen Peniche maar eens verkennen, boodschappen doen en brandstof en de
boord voorraad aanvullen.

De dagvangst
Sportvissers
Omdat zowel Herman als Hans en Jeroen sportvissers zijn wordt altijd op ieder ankerplek de hengel gepakt. Herman is de eerste die al snel een makreeltje vangt. Er volgens er nog vele en aan Herman hebben we geen kind. Die begint 's morgens en eindigt pas 's avonds als het aan hem ligt. In ieder geval voldoende tot zelfs te veel vis voor een avondmaal.

Volgens de kenners was dit een wrakbaars
Terwijl de sportvisser maar van geen ophouden weten doen Hans en ik boodschappen. Dit is meestal een soort ontdekkingstocht om uit te zoeken wat we waar kunnen vinden. In ieder geval is er diesel nodig, brandstof voor de buitenboordmotor van de dinghy en natuurlijk etenswaren, groente en biertjes en wijn. Onze dinghy vervult de functie van boodschappen wagen perfect. Het is een hoop lol om bepakt en bezakt in en uit een relatief kleine dinghy te komen. En om een juiste plek te vinden om aan de wal te komen zonder een nat pak op te lopen.
De boodschappen boot
Delivery boys

Peniche is een toeristische plek waar menig Portugees in de vakantie naartoe trekt. Er is een mooi surfstrand een imposant fort en schilderachtige huisjes op een bergtop.

Het dorpje Peniche

Oude verdedigingsfort

De niet zo mooie kant van Peniche

Vele vis restaurants

Morgen zal de reis doorgaan naar het eiland Ilha Berlenga. Hierover zal in een volgende blog verslag van worden gedaan.