zaterdag 19 augustus 2017

Week 34: Lissabon

18 Aug: Vandaag vertrekken we naar Lissabon. Een kleine 55 nm vanaf Ilha Berlenga. Als we 's ochtends vroeg opstaan is de wereld in een dikke mist gehuld. Toch waait het en ook nog uit de goede richting dus we besluiten om toch te vertrekken. Omdat we op open zee zitten kunnen we met AIS en Radar andere schepen zien. De vissersboeien blijven een uitdaging waarvoor je alert moet blijven. Twee man op de uitkijk en gaan. Het merendeel van de tocht verloopt in dikke mist. Nat, koud en onaangenaam.  Wanneer we de kustlijn naderen breekt opeens alles open en hebben we een zonnetje. Dit duurt echter maar kort want ineens is er weer dikke dikke mist. Daarbij gaat het ook keihard waaien, we reven de zeilen en gaan met een behoorlijke snelheid er vandoor. De windmeter tikt regelmatig de 35 kts aan (een dikke 7 Bft). Over dat reven van de zeilen nog even een opmerking. We hadden al door dat de wind in sterkte toenam. In eerste instantie niet iets om direct op te reageren maar wanneer je denkt dat je straks moet reven doe dat dan direct en wacht niet. Deze wijsheid hadden we ook al van een Pool gehoord die 7x de Atlantic is overgezeild. Het blijft heel raar om harde wind in dikke mist te ervaren. Toen we zo'n 3 nm van de kust waren verwijdert klaarde het ineens weer op. Het is zonnig maar er is een wind die erg wisselt in sterkte. Ook dan zien wij een verklaring voor de dikke mist in combinatie met harde wind. Vanaf een hoge berg glijdt een dikke mist slurf vanaf de berg de zee op.
Vanaf een berg ter hoogte van Cabo da Roca glijdt een dikke mist slurf de zee wind met harde wind
Geen laaghangende bewolking maar dikke mist, zeer lokaal

Geprobeerd dit te fotograferen maar het komt niet zo sterk over als in het echt.

De wind blijft in sterke variëren maar toch besluiten we Cascais voorbij te zeilen om een haven op te zoeken in Lissabon. Er is keuze uit een 5 tal havens en wij kiezen voor Doca de Belem. In de Reeds staat dat er maar beperkt ruimte is voor bezoekers maar wij wagen de gok. Eenmaal op de Taag belandt is duidelijk de valwind van de bergen merkbaar. Het is een ruime riviermonding en ook de rivier zelf omzeilen is geen probleem. In de verte zien we al de grote brug die doet denken aan de Golden Gate bridge. Een brug van bijna 3 km lengte die beide kades van de Taag met elkaar verbindt. Voldoende hoogte om de zeeschepen doorgang te bieden. Eenmaal vlak bij de marine wordt niet gereageerd op onze marifoon oproep dus we besluiten de marina binnen te varen en een plek te
zoeken. Gelukkig is er plek en na een enerverende zeiltocht met zeer wisselende weersomstandigheden liggen we prima aan een zijsteiger in de marina vast. Dit is ook weer eens prettig na 4 nachten voor anker.  Voor anker liggen op zee went prima maar dan merk als je in een marina ligt ineens weer dat dit toch een stuk rustiger is. En in een marina is een douche ......

Standbeeld ter nagedachtenis aan de wereldontdekkers
Belem is een voorstad van Lissabon en heeft vele musea en een imposant standbeeld ter nagedachtenis aan alle wereldontdekkers die vanuit Lissabon de wereld hebben verkend.

In de rij voor Pasteis de Belem
In het plaatsje Belem is een banketbakkerij gevestigd die wereldberoemd is om zijn producten. Nog nooit hebben we zo'n lange rij voor de ingang gezien. Eenmaal in het pand blijkt dit een giga grote zaak te zijn die vanaf de buitenkant drie percelen breed is. Echt een aanrader. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat blijven zich rijen bezoekers vormen voor de ingang. Van binnen is het rijk betegeld met mozaïek tegels.

Grote pleinen met imposante standbeelden
Lissabon zelf is het bezoeken waard. Wij hebben een tweedaags Yellow Bus ticket geboekt. Een "hop on hop off" dienst die door heel Lissabon rijdt en waar je dus naar behoefte kunt af- en opstappen. De meest ideale manier om in een korte tijd toch een indruk van deze stad te krijgen. Hieronder wat sfeer impressies.

De tram die rijdt er nog

In bijna iedere zijstraat terrasjes