donderdag 17 augustus 2017

Week 33: Ilha Berlenga

16 aug: De ochtend start met wat lichte mist. Omdat Ilha Berlenga nog geen 10 nm ten westen van Peniche ligt besluiten we om nog even te wachten tot het weer opklaart. Meestal trekt de mist rond 10
uur in de ochtend weg. Nog even vlug wat inkopen gedaan en alles zeilklaar gemaakt. Om 13:30 gaat het anker op en vertrekken we richting Ilha Berlenga bij zo'n 10 .. 12 kts wind uit N. Het is zonnig en een prachtige dag om te zeilen. De Amante loopt lekker over de golven en we genieten van het zeilen. Langzaam komt er een grote rots in zicht die uit zee oprijst en met zijn grillige contouren scherp afsteekt tegen de blauwe lucht. Naarmate we dichterbij komen neemt de wind ook steeds meer toe. Wederom is duidelijk de valwind merkbaar. Het is even zoeken naar een geschikte ankerplek tussen alle meerboeien van de lokale vissersboten die her en der verspreid liggen. Het anker gaat uit en om 16:46 liggen we stevig in 10m diep water voor anker. Deze plek is prachtig maar wel duidelijk de swell merkbaar. Dit zal zo blijven gedurende ons verblijf hier. Je moet er tegen kunnen. Hier ankeren kan alleen in goed weer volgens de pilot. Er zijn niet veel andere boten die hier voor anker gaan ( slecht 1 andere boot).

Ilha Berlengas rijst op uit zee
Het eiland is een natuurreservaat en is het een komen en gaan van boten met toeristen die vanaf het vaste land vanuit Peniche voor een dagtrip hier naartoe komen. Dit veroorzaakt ook de nodige deining. Af en toe komt er een hard klap door een hekgolf die de boot met ankerketting even optilt. Maar we liggen vast en wennen eraan. Het vertrouwen in het ankeren neemt toe. Helaas is de zee temperatuur nogal fris ( 15 C ) waardoor er niet gesnorkeld wordt. Wel gaan we op onderzoek uit met het bijbootje.

We gaan grotten in en komen zelf op een binnenmeertje aan.

Prachtig helder water en een ideale duikplek. Herman slaat meteen aan het vissen.
Deze plek is zo visrijk dat de ene na de andere vis wordt binnen getakeld. Een avondmaal is gegarandeerd en de Cobb BBQ wordt weer ingezet.
Slechts een paar huisjes staan er op het eiland

We besluiten nog een dag te blijven liggen om volop te genieten van deze prachtige ankerplek. 's Ochtends wederom lichte mist die pas later op de dag optrekt. Een bergbeklim tocht over het eiland laten we schieten omdat een groot deel van het uitzicht door de mist wordt onttrokken. Jammer want het leek ons wel gaaf om vanaf de top de ankerplek te aanschouwen. Ook het fort dat dichtbij onze ankerplek staat bezoeken we niet. We bewonderen het wel vanaf zee.
Fort São João Baptista

Met de bijboot een grot in en dan dit binnenwater tegenkomen

De avond valt

De Amante voor anker

Er is de vorige avond nog een zeilboot met een jong Nederlands stel met 3 kinderen voor anker komen liggen (de Julia , een SWAN 47). Eerst hadden ze hun boot aan een meerboei vastgelegd maar in de ochtend werden ze door de lokale instanties verzocht deze niet te gebruiken. Ze kwamen nog even buurten en vertelden dat een visser een roerblad had gevonden. Instinctief werd er door ons een blik op de Aries stuurvaan geworpen. SHIT ons roerblad is weg !! Hans en ik snelden met de bijboot naar het dorpje opzoek naar de visser. Nu is dorpje een te groot woord want er staan maximaal 10 huisjes en een groot terras bij een restaurant voor de dagtoeristen. Navraag bracht ons vrij snel tot de visser. Deze liep naar zijn boot en pakte uit de bakskist het roerblad. Wat een geluk zeg..... Zonder dit roerblad geen windvaanstuur automaat. Een kleine vergoeding sloeg de visser resoluut af. Zelfs na aandringen omdat we zo blij waren dat dit roerblad terug was bleef de visser het afwijzen. Wederom een duidelijk voorbeeld van de mentaliteit van de Portugezen. Je bent er met en voor elkaar, een super volk  👍. Wat waren we blij dat deze mededeling over de visser werd gedaan door Tim van de Julia. Als dank hebben we ze een deel van de visvangst aangeboden waar ze graag gebruikt van hebben. Zelf waren ze op weg naar de Azoren. Later zijn we ze ook nog even in Cascais tegengekomen.

Zeer dichte mist en toch wind

18 Aug: Vandaag besluiten we te vertrekken richting Lissabon. Wanneer we om 6 uur 's ochtends
opstaan is er een dikke mist maar het waait wel. Dit hebben we al eens eerder meegemaakt waardoor we besluiten toch te vertrekken. We zitten op open zee dus de enige obstakels zullen ander boten zijn en mogelijke vissersboeien. De eerste zien we op de AIS, de vissersboeien wordt spannender. Bijna de gehele tocht van 70 nm zal in dichte mist worden afgelegd. Koud, nat en spannend. Later op de dag zullen we te maken krijgen met keiharde wind met uitschieters van 35 knopen en nog steeds mist. Hierover meer in de volgende blog.