dinsdag 8 augustus 2017

Week 32 Porto en Aveiro

We zijn al bijna weer een maand verder en merken dat er van bloggen niet veel terecht komt. De dagen vliegen voorbij. Dat zou je niet verwachten als je in een rustig tempo lekker zeilend van de ene naar de andere plek reist. Genoeg tijd om dan eens wat stukjes te schrijven, althans dat was de gedachte. De praktijk leert anders. Zeker voor de kust van Portugal blijft het opletten dat je niet een vissersboei raakt. Ook het weer is een element dat zowel voorspelbaar als verassend kan zijn. Bekend is dat in de middag de Portugese Noord stevig kan toenemen en dat mist zomaar ineens opkomt. Al met al ben je dus lekker bezig en schiet het bloggen erbij in. Na het intermezzo met bezoek van de vrouwen en een bezoek aan familie in Linhares vertrekken we met deels nieuwe bemanning. Hans en zijn oom Herman zijn opgestapt. Benieuwd hoe de dynamiek zich aan boord zal ontwikkelen.

8 Aug: Op naar Porto

De Rio DOURO
Rond 10:30 UTC vertrekken we uit Povoã de Varzim. Na een dikke drie weken hier te hebben gelegen voor het noodzakelijke onderhoud wordt het eindelijk tijd weer eens te zeilen. We gaan naar Porto en willen hier zo'n twee dagen blijven om  de stad te verkennen en natuurlijk een Port proeverij aan te doen. De wind is  gunstig en waait met een constante 14 kts vanuit NNW. De afstand naar Porto is maar 21 nm dus we zullen in de middag al arriveren. We komen rond hoogwater aan. De wind is fors toegenomen en met een stroom mee van rond de 2,5 kts glijden we richting de marina over de Rio DOURO.
De Reeds Nautic Alamac beschrijft gedetailleerd hoe je de haven moet binnenlopen rekening houdend met de sterke stroming. Tot overmaat van ramp hadden we een skippy boei verloren maar een vriendelijke visser kwam met zijn boot aangesneld om ons de boei terug te bezorgen, echt super sociaal.  We roepen de marina op en  krijgen te horen dat er assistentie aankomt om te helpen met afmeren in een box. Als we haven binnenkomen is er geen assistentie te bekennen en dus kiezen we voor een box de vrij is. Eigenlijk iets te groot maar we mogen er blijven liggen omdat het hard waait en er sterke stroming in de marina staat. Marina Douro is een prachtige marina met uiterst vriendelijk personeel. In het marina kantoor worden we zeer gastvrij ontvangen. Er wordt uitleg gegeven over bezienswaardigheden en tevens gemeld dat 's morgens rond 9 uur verse broodjes worden afgeleverd. Tevens krijgen we een voucher voor een gratis Port proeverij bij porthuis Churchill's. Al met al net ietsjes meer service waarmee je je als marina onderscheid van de andere.

De keuken op de stoep. Verse vis op de BBQ
Tegen de avond lopen we naar een klein dorpje net buiten de marina, de wijk Afurada de Baixo in. Ook hierop werden wij gewezen door de dame van de marina receptie. Een klein vissersdorp waar men gastvrij bezoekers ontvangt. Veel kleine restaurants met de "keuken" op de stoep. Het is er een drukte van jewelste en je moet in de rij staan voor een tafel. De ambiance is super maar het eten zelf was minder. Iets te lang doorgebakken op de BBQ.

De avond zon over de Marina

Hans en Herman met uitbaatster en haar man
Het wordt een latertje waarbij we blijven hangen in een piepklein barretje. We zijn de enige klanten en de familieleden zitten lekker te eten en te genieten. De Portugese zijn zeer sociaal en gastvrij. Alhoewel de taal een behoorlijke barrière vormt kun je met handen en voeten en veel gebaren duidelijk maken wat je wilt zeggen. Hans en Herman de nieuwe opstappers genieten met volle teugen van al het goeds dat gastvrij Portugal te bieden heeft.

9 Aug: Bezoek aan Porto

Wandelroute langs de DOURO
Het centrum van Porto ligt op 45 min. lopen van de Marina. Een prachtige wandelroute langs de rivier de DOURO. Er wordt veel met hengels vanaf de kant gevist. Sportvisserij is sowieso erg groot ding in Portugal.

Porto heeft veel bezienswaardigheden. Teveel om in een paar dagen te doen dus we kiezen er een paar uit. Tijdens het bezoek van de dames in Juli zijn we ook een dagje naar Porto geweest. Het was toen niet zulk mooi weer als nu. Omdat Porto op een heuvel ligt zijn de straten behoorlijk steil en is het klimmen geblazen onder een lekker schijnende zon.
Het prachtig betegelde station en de opmerkelijke boekhandel Leillo zijn het bezoeken waard. Maar ook gewoon slenteren door de straatjes en langs de kade is een genot. Natuurlijk ook de beroemde brug over is een must. Hou wel rekening met een behoorlijke drukte want je bent duidelijk niet de enige toerist. Uiteindelijk belandt je dan op de boulevard waaraan alle beroemde Porthuizen liggen en waar natuurlijk de karakteristieke boten bij horen.

Kleurig betegelde gevels
Hieronder wat impressies van Porto:

Drukke boulevard

Steile straten

Puente D. Kuis

Portboten

Boulevard langs alle Porthuizen

Er zijn vele Porthuizen die al van oudsher bekend staan om hun voortreffelijk Port. Wij brengen een bezoek aan het jongste Porthuis Churchill's dat pas sinds 1981 bestaat maar desondanks al menig prijs  in de wacht heeft gesleept. Na een rondleiding door de pakhuizen sluiten we af met een kleine Port proeverij.

Een pakhuis vol Port

vlnr Jeroen, Herman, Hans, Peter

De proeverij

Vaarwel Porto
10 Aug: Op naar Aveiro

Sterke stroming bij de riviermonding
We gaan weer zeilen. Porto was mooi en zeker een plek om naar terug te keren. Vandaag gaan we naar Aveiro. Eindelijk weer een plek waar je kunt ankeren. Sinds we in Portugal zijn maken we steeds kleine dag tripjes. Heerlijk om zo zeilend van plek naar plek te gaan in een relaxed tempo. De afstand tussen Porto en Aveiro is zo'n 30 nm. Er staat een NNW van 12 kts. Vandaag hebben we alleen het Grootzeil op en maken alsnog een snelheid over de grond SOG van 6,7 kts. Rond 17:00 naderen we de riviermonding waar een zeer sterke stroming staat. Je ziet heel duidelijk de plek waar uitstromend rivierwater het binnenkomend zeewater ontmoet. Veel kabbeling in de riviermonding een sterke stroming.

De ankerplek bij Aveiro
Het is nog zo'n 2 nm de rivier opvaren voordat de ankerplek wordt bereikt. Bij het zoeken naar een geschikte ankerplek worden we door een paniekerige Duitser al toeterend op zijn misthoorn erop gewezen dat we naar zijn zin te dicht bij zijn boot voor ankeren willen gaan. Dit hadden we zelf ook al geconstateerd en waren al bezig te verkassen maar hij blijf op zijn toeter hangen en zijn vrouw gooide er ook nog wat kreten overheen. Wij konden hierdoor niet meer met elkaar communiceer, uiterst irritant. De wind was stevig hetgeen ankeren bemoeilijkt. Uiteindelijk lagen we op goede afstand van de andere boten voor anker Wel heel dicht tegen een droogvallende zandplaat aan maar net genoeg volgens ons. Dit bleek toch bijna iets te dichtbij. Met laagwater lag de Amante opmerkelijk rustig en stabiel. Toch dus met de kiel in de modder. Dit hebben we zo gelaten hopende dat er geen keien op de bodem lagen.

Om naar Aveiro zelf te komen moet je eerst met een pont over de rivier over om vervolgens een bus naar het centrum te pakken.  Aveiro wordt ook "klein Venetië" genoemd. Omdat we geen zin hebben om de bijboot op te blazen besluit ik om te gaan liften. De hele dage scheuren er vissers met hun kleine bootjes af en aan de rivier op. Bij de eerste de beste visser die voorbij komt is het al raak. Hij komt direct op ons af en brengt ons naar de kade. Een kleine vergoeding wil hij niet in ontvangst nemen. Ook nu weer ervaren we de vriendelijkheid van de Portugezen. Hier leeft men met z'n allen voor en met elkaar.

Een vriendelijke visser brengt ons terug naar de boot

Rondvaartboten op de gracht
Aveiro is een leuk plaatsje maar om dit nou "klein Venetië" te noemen is wel een beetje over de top. Er is een kunstmatig aangelegd kanaal waarover rondvaartboten varen. De start is leuk bij een prachtige kade met huizen met sierlijke gevels, maar eenmaal de hoek om is het wel gedaan. Je kunt dus beter gewoon even te voet de boel verkennen.

Een van de vele terrasjes