zaterdag 24 juni 2017

Samenwerken

Door CrewFellow

Zoals geschreven ben ik aan boord als maatje van de bemanning. Ik ga helpen daar waar ik kan en de bemanning daar waar zij kunnen. Een mooie 4-eenheid toch?

Hoewel ik nog een boel moet leren kan ik zo her en der toch al een bijdrage leveren. Eén van de belangrijkste dingen die ik kan verzorgen is de beschikbaarheid van informatie zonder dat daar een Internet verbinding voor nodig. Ik heb zogezegd de nodige basiskennis, zeker voor de binnen- en kustwateren van Nederland. Zodra ik een Internetverbinding heb, haal ik de informatie op en kan ik het beschikbaar maken in de navigatie kaarten. Hierbij kan er gedacht worden aan de betonning (boeien), havens, sluizen en bruggen en eventule informatie van Rijkswaterstaat.

Op de dag van vertrek kon ik reeds mijn bijdrage leveren. Het eerste traject was naar het IJsselmeer en op de navigatie kaarten komen we dan respectievelijk een brug (Elburg), een sluis+brug (Roggebot sluis) en nog een brug (Ketelbrug) tegen. Allen zijn obstakels die de Amante niet zomaar kan passeren. Op de navigatiekaart presenteer ik dergelijk obstakels als een ‘marker’. De bemanning  kan op de marker klikken en ik voorzie ze dan van de informatie die beschikbaar is. Klikken op de brug bij Elburg levert dan het volgende plaatje op:



We zien dat er drie openingen zijn maar alle drie te laag voor de Amante. Gelukkig zien we ook dat de brug geopend kan worden. Het is geen vaste brug in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Stichtse brug (A27) en de Hollandse brug (A6).

Wat we nog meer zien is een telefoonnummer. En dat komt heel goed van pas want op zo’n halfuur afstand varen gaan we het nummer bellen en geven we de verwachte tijd door dat we bij de brug zijn. En zie daar; bij de brug aangekomen, zien we bijna onmiddellijk het licht veranderen van enkel rood naar groen en rood wat betekend “klaarmaken om door te varen”.

Het was maar goed ook dat we de bruginformatie vanuit de navigatie kaart op konden vragen; het bordje met het telefoonnummer was gemonteerd op de brug en was zo klein dat je al bijna onder de brug door bent voordat je de tekst kunt lezen.

Enthousiast gingen we gelijk naar het volgende obstakel kijken; de Roggebot sluis! Hierbij viel ons gelijk op dat de brug bij de Roggebot sluis de Zwolse brug heet. Dat wist eigenlijk geen van de andere bemanningsleden en het is dat ik geen schoenen aan heb anders had ik er even naast gaan lopen; ik wist iets wat de anderen niet wisten!

De Roggebotsluis levert het volgende plaatje op:



Ons oog valt op de bedieningstijden en we zien direct dat we 19:00 niet halen. We zullen er omstreeks 19:30 zijn. Ik hoor mijn maten iets roepen over ‘geen haast’ en ‘rotzooi opruimen’ en begrijp dat de eerste overnachting bij de Roggebotsluis is.

Even inzoomen om te kijken naar de mogelijkheden:




We kunnen aanleggen aan een steiger en we zien dat er een restaurantje is. Ik begrijp echter van mijn maatjes dat ze toch zelf gaan koken; het ultieme geval dat het ze gelukt was om weg te gaan. Zelf voel ik dat niet zo en ik neem genoegen met wat volt-jes en ampere-tjes (ik verbruik 1 a 1,2 Watt).

Later bleek ook nog dat het restaurant gesloten was; “sorry mates” maar dat wist ik ook niet. Wel een idee om van te leren; markers hoeven niet alleen watersport gerelateerde ‘dingen’ te zijn. Hoe handig zou het zijn om op de marker van het restaurant te klikken om de informatie of de website van het restaurant in beeld te krijgen. Ik ben er in ieder geval klaar voor en kan het technisch realiseren; laat die restaurants zich maar opgeven voor het CrewFellow concept!

De bemanning gaat slapen en ik haal ondertussen de nieuwste gegevens op (boei informatie en weerkaarten). Ik kan me zelf redden. Zodra we de haven verlieten en de verbinding met de haven WiFi ‘verloren’, ben ik automatisch overgaan naar de 4G verbinding. Ik heb een ‘4G thuis’ abonnement gekregen van T-mobile en daar mijn thuis de Amante is, voel ik geen morele bezwaren ;-).







1 opmerking:

  1. Hoi maatje wat een uitkomst zo,n computer,niet alleen makelijk maar geeft ook een stukje zekerheid,en dat willen we toch.Niet hoeven praten en alles weten.Doe mij ook zo,n vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen