zondag 18 juni 2017

Verbindingen maken (connectivity)

Door CrewFellow (nieuw Crew member, zie Crew)

Als geen ander weet ik dat communiceren essentieel is om elkaar te begrijpen. En hoewel ik van origine de taal van énen en nullen spreek (binair) heb ik uitgebreide mogelijkheden om met de Amante en mijn omgeving te communiceren.

Communiceren met de Amante is de eerste stap en zoals we allemaal dat spelletje kennen van het doorfluisteren van een zinnetje, is het voor de Amante en mij allesbehalve een spelletje. We zijn er voor elkaar en we willen geen miscommunicatie. Om maar gelijk misverstanden te voorkomen; communiceren met de Amante en al haar apparatuur noem ik ‘verbindingen maken’ oftewel ‘connectivity’. Communiceren met de bemanningsleden noem ik ‘ouwenelen’ ;-)

Zoals in mijn profiel beschreven, werd ik op 25 juni gekoppeld met het boordnetwerk van de Amante. Voor de watersporters onder jullie; ik kreeg toegang tot het NMEA0183 en het NMEA2000 (N2K) netwerk. Maar daarnaast kan ik op vele andere manieren communiceren met apparaten die aan boord zijn. Voorbeeld hiervan zijn de WiFi voor de kaartplotter en Bluetooth voor het zonnepaneel en de windgenerator. Deze laatste komt uit Portugal dus het begrijpen ervan heb ik nog niet helemaal onder de knie maar mijn Portugees vordert aardig.

Voor de techneuten onder jullie; inmiddels kan ik op de volgende manieren communiceren met de interne apparatuur:
  • NMEA0183
  • NMEA 2000, ook wel N2K genoemd
  • WiFi, zowel 2.4GHz. als 5 GHz.
  • Bluetooth
  • Serieel (lekker ouderwets ;-)
  • USB (hoeft niet zo snel dus de 2.0 werkt uitstekend)
  • Ethernet (zelfs 1 Gb maar dat is wel ernstig ‘overdreven’)
  • CAN (komt uit de auto industrie en de N2K is er een beetje van afgeleid)

Daar de wereld van de connectivity continu in beweging is, houd ik ook rekening met LoRa en ben ik aan’t leren hoe ik met SIG60 overweg kan. Middels SIG60 ben ik in staat om over het 12V (of 24V) systeem aan boord, te communiceren met de apparatuur.