zondag 11 juni 2017

Week 1

Wij (John, Jeroen en ik) zijn nu alweer 11 dagen onderweg en geen dag is hetzelfde.
Naast zeilen maken we ook kennis met allerlei uitdagingen die je onderweg verrassen.
Tot nu toe staat de teller op 5 en dat op 11 dagen onderweg dus iets minder dan de helft :-)
Er zijn dus ook dagen dat alles vlekkeloos verloopt.
Gelukkig zijn we allen vrij technisch en handig waardoor iedere uitdaging wordt overwonnen.
Hieronder een kort verslag van al het moois dat iedere dag ons gebracht heeft.

Donderdag 1 Juni (zie ook nieuwsbericht van 1 Juni)

's middag om 16:00 uur vertrokken uit Zeewolde om op de motor het Veluwemeer af te tuffen.
Tijd genoeg op de puinzooi in de kajuit op te ruimen.








Eerst door de brug bij Elburg.

Ophaalbrug bij Elburg 
Onderkant brug bij Elburg















Helaas te laat aangekomen bij de Roggebotsluis en dus aldaar de nacht doorgebracht. Hier hebben we tevens Jeroens verjaardag gevierd met een goede biefstuk (medium rare) en een stevige whisky.

Vrijdag 2 Juni

Vroeg de Roggebotsluis door en op de motor (ja weer die motor) richting de Ketelbrug. Bij het oproepen van de brugwachter per marifoon bleek deze niet te reageren. Nader onderzoek leerde dat niet de brugwachter lag te slapen maar wij zelf de oorzaak aan boord hadden. De "zendknop" op de marifoon hoorn deed het niet. Omdat we nog steeds op de motor voeren hebben we de hoorn opengemaakt en ontdekt dat er een piepklein draadje het indrukken van de zendknop blokkeerde. Snel opgelost en marifoon deed het weer als vanouds (even testoproep naar Centrale meldpost IJsselmeer uitgevoerd). Later op de middag stak er wat wind op waardoor eindelijk de zeilen konden worden gezet. Met een lekker gangetje richting de Stevinsluis bij Den Oever. Stroom mee op het wad en om 19:58 aan de steiger in Texel.

Zaterdag 3 Juni. Log start 1020 nm  - Log eindstand 1089 nm

De eerste makreel is binnen
Genieten van het zeilen
Plan voor deze dag was Scheveningen. Om 08:10 vertrokken uit Texel. Wind NW 12 -17 kts. Licht bewolkt en een wind die ruimde naar Z ZW en in sterkte afnam. Niet echt een lekkere te bezeilen koers dus. Rond 12:00 motor aan met een SOG van 3 kts (SOG= speed over ground) doordat we stroom tegen hadden. Wel een mooie snelheid om te vissen. Jeroen heeft in totaal 11 kleine makreeltjes gevangen. Deze zijn deels gebakken, deels uit de oven en deels verwerkt in een makreel salade.
Makreel uit de oven met ui, knoflook en sambal





Klaar voor de braadpan
Later op de middag kwam er weer een beetje wind uit ZW 10 kts , dit heeft niet lang geduurd waardoor er thv Noordwijk wederom de motor aan ging. Uiteindelijk om 21:40 aankomst in Scheveningen. De haven was vol ( regatta weekend ) waardoor wij werden doorverwezen naar de 3e binnenhaven. Weinig voorziening en een goede test of wij voldoende stroom kunnen opwekken ( hetgeen het geval was ).





Zondag 4 Juni

Rustdag en laatste bezoek van onze vrouwen en vriendin. Dit was ook zo gepland omdat we wegens de strakke planning toch wat zaken aan boord misten en er ook spullen van boord konden. Ongelooflijk hoeveel spullen je kunt meeslepen. Bang om iets te missen en moeilijk om de juiste spullen van boord te halen omdat je niet weet wat je onderweg nog nodig hebt (spreek hier voornamelijk over gereedschap en dat hebben we nodig gehad !).

Proosten op een goede vaart
Dagje Scheveningen werd gevuld met bootjes kijken, terrasjes pakken en lekker eten bij de Dagvisser aan de kade van de 2e binnenhaven. 's Avonds nog even mijn broer Nico op bezoek gehad die als oud marconist natuurlijk graag even zijn "morse skills" wilden uitproberen op onze SSB (korteband radio). Polen, Japan en Rusland was geen probleem voor hem om contact mee te leggen. Abracadabra voor ons al dat gepiep.


vlnr: Jeroen, Erna Kersten, John, Peter, Roswitha


Maandag 5 Juni  Log start 1089 nm -  Log eindstand 1170 nm

Plan is Oostende met alternatief Zeebrugge. Er staat weinig wind ZW 13 - 16 kts, licht bewolkt. Dat wordt veel kruizen. Om 6:45 wakker, nog even diesel tanken ( bij pompstation omdat dieselboot in de 2e binnenhaven niet reageerde op onze oproep ) om uiteindelijk pas om 9:00 de haven uit te varen.

Koers 275 met 1 kts stroom mee. Zo'n 81 nm te gaan dus dat wordt een late aankomst. Om 11:00 stroom tegen 0.2 kts. Rond de middag een natte verassing. Peter ging even benedendeks wat uit de punt halen. Het voorste raam bleek niet goed dicht te zijn gedaan, afgesloten en klaar. Een tas was ietsjes nat maar het viel mee. Echter toen Jeroen een kwartiertje later naar binnen ging gutste het zeewater met bakken door het "afgesloten raam ". Grote verwondering want alles was toch dicht ? Hebben we een lekkend raam. Doordat we hoog aan de wind zeilde kwamen er veel golven over dek en dus ook door het raam. Een grote natte bedoeling daar in de punt. We hebben even de koers verlegd om minder golven over te krijgen zodat nadere inspectie wat eenvoudiger was uit te voeren. Wat bleek, de bakboord fokkenschoot zat klem tussen het dekluik.  Het leek dus op een goed gesloten raam maar het zeewater bewees het tegendeel. Oorzaak achterhaal, probleem opgelost. De teller staat op 2. Als we straks in de haven zijn maar even de lakens en nat geworden kleren wassen. Zout moet zoveel mogelijk benedendeks vermeden worden omdat een zoute kajuit moeilijk droogt.

Tip: het is wel handig als je een zeiltas met kleren dicht ritst zodat inderdaad vocht van buitenaf niet je kleren nat maakt.

Na alles enigszins opgeruimd te hebben werd de koers hervat, om 16:40 motor weer aan omdat de wind inzakt en we nog 37 mijl naar Zeebrugge hebben te gaan. Oostende bleek al te ver. Er is zwaar weer op komst en via de marifoon worden al windwaarschuwingen gegeven voor een naderende depressie voor de nacht en vroege ochtend. Rond 18:30 plan gewijzigd met Vlissingen als einddoel. Om 21:15 om de ondiepte bij hoek Westkapelle heen. Nog een stukje te gaan. Met schemer om 23:10 aankomst in Vlissingen.Telefonisch contact gezocht en geïnformeerd of we nog de haven in konden en of er plaats was voor ons.

De REEDS NAUTICAL ALMANAC is echt een must als je de zee opgaat. Waardevolle informatie over o.a. havens, aanloop en punten van aandacht incl. telefoonnummers van havenkantoren als de marifoon niet beschikbaar. De REEDS gaf aan dat de brug en de sluis voor toegang tot de Michiel de Ruyter marina tot 24:00 wordt bediend.  De deuren van de sluis staan nog open maar de brug erover is dicht. Even gebeld met de havenmeester en de brug werd direct geopend. Op tijd binnen voor de naderende depressie.

Leermoment: We zijn met een veel te grote boog om de Europoort gezeild. Dichter langs de kust blijven had misschien handiger geweest maar met de zwakke ZW wind ook niet echt een optie.




Wel spectaculair om dat we langs twee ankergebieden zeilden en dus van dichtbij ervoeren hoog enorm groot de vrachtschepen zijn (> 200 meter lang en 30 meter breed).

Impressie van een ankergebied. De driehoekjes zijn boten voor anker




Erg groot deze jongens















Dinsdag  6 juni

We liggen verwaaid in Vlissingen. Wat een windstoten, blij dat we veiling en beschut in de haven liggen. Voor de beroepsvaart gaat alles gewoon door en de Pilot boten varen met grote regelmaat de Westerschelde op om een loods aan boord van een binnenkomend zeevrachtschip af te zetten of op te halen als een schip weer vertrekt.

Storm aan boord ! Met het weghalen van de vuilnisemmer onder het aanrechtblad van de keuken wordt per ongeluk ook de afvoerslang van de gootsteen losgetrokken. De slang valt op de bodem van de boot en komt hierdoor beneden de waterlijn te liggen. De wet van de communicerende vaten laat niets aan twijfel over. Een keiharde wet die van geen wijken weet. Het zeewater spuit uit het keuken kastje. Gelukkig staan we dicht bij de afsluiter en met een snelle beweging gaat de afsluiter dicht en stopt de water toevoer. Weer een grote natte bende, nu op een andere plek in de kajuit. De teller staat op 3. Een kleine erfenis van de vorige eigenaar die op een toch ietwat amateuristische wijze de afvoerslang heeft gelijmd op het buisje van de gootsteen. Ja en nu hebben we geen spullen aan boord waarmee we deze uitdaging het hoofd kunnen bieden. Dat wordt een bouwmarkt opzoeken. Omdat we toch verwaaid liggen een nuttige tijdsbesteding. We kopen ook meteen wat andere spullen in de bouwmarkt want nu we onderweg zijn komen we dingen tegen waarvan we zeggen " het zou handig zijn als ..... "  Ideeën worden genoteerd zodat we deze op een later tijdstip kunnen uitvoeren mits materiaal voorhanden is. De "ankerlijst" groeit.

Note: onze ankerlijst bevat klusjes die nog moeten worden gedaan maar niet direct prioriteit hebben.


Woensdag 7 Juni

Uitzicht op Westerschelde
We liggen nog steeds verwaaid. En waaien dat doet het. Respect voor de natuur.













Afvoerslang aansluiting verbetering is maar deels gelukt. Er is dus nog werk aan de winkel. Echter niet vandaag. We gaan eropuit en lopen over de dijk om de harde wind op de Westerschelde te aanschouwen. Ook nog twee bezoekers op de boot gehad en genoten van hun meegenomen kibbeling. Dank Luuk en Petra. Daarna een biertje bij het Marina restaurant.





Donderdag 8 Juni  Log start 1170 -  Log eindstand 1207

Vandaag is het plan om Oostende aan te doen. Het wordt vroeg vertrekken om optimaal gebruik te maken van de stroom die dan meestaat. De windrichting is ZW 17- 18 kts en we hebben een bezeilde koers. We vertrekken om 05:30, zetten zeil en gaan er met een rap tempo vandoor. Om 11:00 komen we al aan in Oostende. 
Aan de steiger in Oostende RNSYC
Genoeg tijd om eens lekker Oostende te bekijken en wat te relaxen aan boord. Dit laatste is ons niet gegund. De vuilwatertank krijgen we niet leeggepompt. Dit was al op zee het geval maar de gedachte was dat dit misschien kwam omdat we scheef op een kant lagen tijdens het zeilen. Nadere inspectie leert dat er iets mis is met de afvoerpomp. De teller staat op 4. Bakskist leegruimen, bodemdeksel uit de bakskist halen en op onderzoek uit.
Op onderzoek uit
Boosdoener denken wij is de membraampomp. Bij het loshalen van de afvoerslang kunnen we onderzoeken of de pomp goed zuigt en dat doet ie dus niet. Nu was er op de boot door de vorige eigenaar een aantal afvoerkleppen achtergelaten. 


Voor het geval dat.... Een heel gepuzzel en gedoe om deze rubberen kleppen uit het membraampomphuis te krijgen (zelfs nog de vorige eigenaar gecontact voor advies). Leidingen op het pomphuis niet los te krijgen. Uiteindelijk bleek dat we om de leidingen los te koppelen niet linksom maar rechtsop moesten draaien. Een Amerikaanse maatvoering. Twee nieuwe kleppen gemonteerd, alles weer vastgezet, bakskist ingeruimd en om 17:30 gestopt met klussen. Tevreden met het resultaat. De tank is leeg te pompen en alles werkt weer naar behoren. Het was maar goed dat we zo vroeg aankwamen in Oostende.


Vrijdag 9 Juni. Log start 1207 - Log eindstand 1296

Plan voor vandaag is Dunkerque en als het rap gaat Calais. Wind blijft uit het ZW komen met een sterkte van 15 - 17 kts. Vertrek om 07:45, bewolkt en lichte regen. Het wordt weer opkruizen deze dag. Om 09:00 een klein rif in het grootzeil gezet. Wind neemt toe en de golven ook. De Amante loopt lekker en het is goed anticiperen op de golven Toch komt er onverwachts af en toe een vette golf over. Onder de buiskap zit je beschut maar de stuurman is de klos.

SOG is 6 kts. Om 10:11 besluiten we door te gaan naar Calais en niet Dunkerque aan te doen. We moeten goed rekening houden met de zandbanken die ter hoogte van Dunkerque liggen. Ook komen we regelmatig op zee kleine boeien tegen die markeren dat vissers daar een fuik hebben uitgelegd. Sommige boeien zie je goed andere pas vrij laat. De wind blijft toenemen en zet aan tot 25 .. 28 kts. Een tweede rif wordt gezet in het GZ en de fok wordt ook iets ingerold. Amante ligt weer een stuk rustiger op roer.



Zeevast blijkt niet echt zeevast te zijn. Alle boeken zijn inmiddels van plek veranderd en ook de kussens van de bank liggen los en overal door de kajuit. Nu ging het ook behoorlijk te keer en er is duidelijk verkeerd ingeschat dat alles stevig genoeg lag. Een goed leermomentje.

Dunkerque wil maar niet verdwijnen en voor ons gevoel blijven we maar ter hoogte hiervan rondhangen. Meerder keren overstag en langzaam ruimte winnen. Stroom staat ook tegen en zal pas naar verwacht meelopen wanneer we Calais gaan naderen. In ieder geval zal dit na 18:00 zijn. Voorspelling was dat de wind zou afnemen maar dat doet ie niet. Het blijft een stevige 25 kts waaien.

Pas rond 22:00 uur naderen we Calais. Dit is een druk bevaren haven en het is oppassen geblazen. De REEDS almanac geeft aan welke boei aan te varen. Wij worden echter door een Loodsboot gedirigeerd om weer verder de zee op te gaan. Een enorm grote boot ( 294m lang en 32m breed ) nadert ons langzaam. Omdat de apparatuur die wij aan boord hebben ( AIS ) perfect aangeeft hoe boten varen en met welke snelheid en koers zij zich voort bewegen kun je hier goed op anticiperen. Ook zijn wij zelf door deze apparatuur goed zichtbaar voor andere boten omdat ook wij een AIS signaal uitsturen. Uiteindelijk lopen we Calais binnen om 23:40. Zeker een uur later door de ons opgelegde uitwijkkoers. De sluisbediening is afgestemd op tijden van HoogWater. We meren eerst vast aan een meerboei voor de sluisingang en wachten een uurtje totdat de sluis bediend wordt. Ook deze informatie en procedure is prima beschreven in de REEDS almanac.


Zaterdag 10 Juni


Stront aan de knikker !  We dachten een lekker dagje Calais te hebben.  John is jarig vandaag en we gaan hem trakteren. Nou een feest werd het. Nu stond de toilet tot aan de rand vol en spoelde niet leeg.  De teller staat op 5. 
Tot aan het randje
Dit is echt de goorste klus denkbaar. Het is een elektrisch toilet met een vermaler. Wat er verstopt is wisten we niet maar dat het een "dirty job" ging worden was zeker. Weer de bakskist leegruimen, alles openhalen en uiteindelijk de toiletpot demonteren. Grootste probleem was de afvoerslang naar de vuilwatertank, die loshalen betekende waarschijnlijk een vloedstroom aan vermalen stront. Gelukkig bood een houten plug, die je aan boord hebt voor noodgevallen als een kraan lekt of er een gat in je romp komt, uitkomst. Plug in de slang geslagen en de shit tot een minimum beperkt. 

Alles werd grondig onderzocht. Waarom er niet met één buismaat wordt gewerkt snappen we niet. Hier ligt een mooi klus voor boord toilet ontwerpers. 


Pot los
Koppelstuk met terugslagklep


Schoonmaken





Klus volbracht dekkist weer inruimen


Op de afvoerslang zaten twee koppelstukken. Een om buisdiameters te overbruggen (slang vanaf toilet naar afvoerslang is andere kleinere diameter) en een koppelstuk met een rubberen terugslagklep. Gelukkig lag deze ook als "spare part" op de boot achter gelaten door de vorige eigenaar.... Wie een beetje technisch is snapt dat iedere vernauwing een ophoping kan veroorzaken. Met het schoonmaken vonden we geen papier of iets dergelijks terug. Papier doorspoelen is sowieso uit den boze op een boord toilet. Het was voornamelijk kalkaanslag en opeenhoping van smurrie.

Alles schoon gemaakt en weer gemonteerd.  Nu word je zowat de pot ingezogen als je doorspoelt. Een dankbaar resultaat en blij dat dit niet tijdens een meerdaagse oversteek de kop opstak. Alhoewel een eenvoudige puts emmer ook prima z'n werk kan doen. Het was smerig werk maar een strak blauwe hemel en een prima temperatuur maakte het een en ander weer goed.

En dan nu de jarige die getrakteerd werd op een overheerlijk diner. Want restaurants genoeg in Calais.



Zondag 1 Juni

En nu echt een rustdag. Blog bijwerken en genieten van het luie leven aan boord.