woensdag 5 juli 2017

De golf van Biskaje

1 juli: Er zijn boeken over vol geschreven. Menig blog beschrijft de reis en voor ons......  het blijft spannend en het heeft iets mystieks. Afhankelijk van je punt van vertrek en de weersomstandigheden doe je er toch gauw zo'n 3 tot 4 dagen over. Ons vertrekpunt is La Rochelle. Niet bewust zo gekozen maar gedreven door de wind en het heimelijk verlangen van Jeroen om een bezoek te brengen aan de RM-jachtwerf. Dit is meer dan gelukt. Helaas niet afgesloten met ook nog een aantal dagen zeilen met een van deze mooie jachten dus genoeg redenen voor een terugkeer toch ?

Ter voorbereiding bestuderen we de weerkaarten, plannen routes mbv de PredictWind app en gebruiken we ons gezond verstand. De te verwachten aankomst zal op 5 juli in ochtend om 03:35 zijn. Totale afstand 353 nm. We zullen zien hoe dit uitpakt. Om 17:40 UT vertrekken we uit de haven nadat we eerst nog even wat extra diesel hebben getankt (50L). Je weet maar nooit, het is niet de eerste keer dat we worden verrast met een totaal ander weerpatroon dan verwacht waarbij de wind volledig wegviel of sterker was dan verwacht.

Hier gaan we zeker nog over bloggen want ondanks alle hulpmiddelen en voorspellingen pakt het af en toe toch anders uit. Dit komt o.a. doordat je onderweg geen updates van je grip files hebt en dus volledig afgaat op voorspellingen.

Dag 1

Wachtschema 
De eerste nacht verloopt rustig, wel een hobbelige zee. Voor de zekerheid 1 rif in het grootzeil gezet. We hebben een wachtschema voor een 3-mans bemanning waarbij in ieder geval in de moeilijke uurtjes tussen 01:00 en  04:00 2 man in de kuip aanwezig zijn. Buiten deze tijden is er slechts 1 man in de kuip aanwezig. Het schema start om 19:00 uur en eindigt om 10:00 de dag erna. Het schema wordt in blokken van 3 uur opgebouwd waarbinnen een dubbel blok (dus 6 uur) valt. Wij hebben dit als een zeer prettig schema ondervonden. Overdag neemt een ieder zijn rust moment.

Dag 2

Voor de laatste keer de Spi op
Overdag prima gezeild waarbij zo'n 12 kts wind uit N NO komt. Echter om 18:15 gaat de motor aan omdat de wind het laat afweten door terug te zakken naar 2 tot 3 kts.  De wind komt uit W terwijl volgens de grib files deze N tot NO zou moeten zijn. Het wordt ons duidelijk dat we in de kern van een hogedrukgebied zitten en er voorlopig niet uitkomen. Pas de volgende ochtend om 11:43 gaat de motor weer uit. Het is niet lekker rusten wanneer de motor loopt en je probeert te slapen in je wachtschema. We hebben maar liefst 16 uur de motor aangehad. Reden hiervoor was dat we een gemiddelde snelheid van 4 kts wilden behouden. Als dit zeilend niet lukt rest dus niets anders dan de motor bijzetten. De wind is gedraaid en komt uit de verwachtte N NO richting. Prima koers om de Spi op te zetten.






17:33 Helaas gaat de tellerstand weer omhoog, hij staat u op 10.
Dit keer met een harde knal want de Spi scheurt horizontaal over de gehele breedte door. Einde spinaker šŸ˜¢. We snappen het niet echt want de windsterkte was 14 kts en daar moet een Spi zeker tegen kunnen. Waarschijnlijk toch een slijtageplek. We hebben een aantal dagen met veel plezier de Spi opgehad waarbij de bootsnelheid regelmatig de 8 kts aan tikte. Om 19:00 gaat het wachtschema in met een windsterkte uit O van zo'n 15 kts toenemend naar 20 kts uit W met lichte mist en matig zicht. De tweede nacht verloopt onrustig voor diegene die rust heeft want de boot rolt alle kanten op. Gewoon slapen is er niet echt bij, je probeert je schrap te zetten maar je rolt door je bed. Maar goed, eenmaal moe val je toch wel in slaap.

Dag 3

De zee bouwt op
Wind neemt maar toe
Het is steeds harder gaan waaien en we moeten zeil gaan minderen omdat we af en toe bijna uit het roer lopen. De zee bouwt op een soms komt er een golf van dwars die de boot optilt en nog meer laat loeven. Het reven (kleinmaken) van het rolgrootzeil gaat prima zolang je maar zorgt dat de druk eruit is. Jammer voor de criticasters maar wij zijn tevreden over het rolgrootzeil. Menigeen heeft hier zo zijn mening over als "dat het moeilijk is reven met harde wind en wat als het zeil blijft steken etc".  Gewoon tijdig reven en zorgen dat de druk eruit is. Inmiddels waait het zo'n 30 kts en hebben we ook de Genua deels gereefd.

Golven breken achter de spiegel





Om 11:00 worden we getrakteerd op een heuse dolfijnen show (helaas geen foto's) die zeker 45 minuten aanhoudt. Jeroen is naar de boeg geklauterd om de dolfijnen die langs de boeg scheren van dichtbij te aanschouwen. Wat een wendbaarheid hebben de dolfijnen. Je wacht op de knal maar deze beesten zijn zo snel dat ze de boeg steeds voor blijven. Surfend op de golfen schieten ze van links naar rechts. De wind blijft flagerig en ook wij surfen van de golven af. Later op de dag neemt de wind langzaam in sterkte af.
Ineens, mist weg en land in zicht !
Voor het eerst maken we gebruik van de Garmin InReach om het weer op locatie binnen te halen. De wind komt uit O en zal 12 tot 19 kts in sterkte zijn. In de nacht zal de wind krimpen naar NNO en nog meer in sterkte afnemen tot zo'n 9 kts. We verwachten om 23:00 La CoruƱa te zullen aanlopen.
Gedurende de dag blijft het zicht matig en plots uit het niets roept Jeroen ineens Land inzicht ! Het is 17:04 en de contouren van een kaap tekenen zich aan de horizon af. We rekenen ons rijk en denken zelfs eerder te zullen aankomen.






Maar helaas de wind zakt weer helemaal in en tot overmaat van ramp horen we gedonder in de verte. Onweer en deze komt dichterbij....  De voorspelde windverandering zet eerder in en komt nu al uit W ( dus niet in de nacht van O naar NNO maar reeds nu al W). Onze koers is ook W dus de motor gaat weer aan. De planning gaat volledig de mist in en onze aankomsttijd zal zo om 03:00 in de ochtend zijn. Niet prettig om in het donker een onbekende haven aan te lopen. We overleggen en vinden het wijs als een van ons gaat slapen zodat wanneer we midden in de nacht de haven aanlopen er in ieder geval een persoon fris en alert is. Gelukkig trekt de onweer ver uit onze buurt aan ons voorbij.  Eenmaal Cabo Ortegal gerond koersen we af op La CoruƱa.  Om 22:00 worden de zeilen weer bijgezet en gaat de motor uit. Het is na middernacht als op de plotter ineens een stuk of 5 boten recht op ons afkomen.
5 Visser boten recht op ons af
Een armada trekt met hoge snelheid onze richting op. De AIS gegevens laten zien wat koers snelheid type schepen dit zijn. Allen vissers. Nu heb ik uit menig blog negatieve verhalen gelezen over visser die niet van wijken weten en gewoon doorvaren. Gezien de snelheid zijn ze niet aan het vissen dus theoretisch hebben wij als zeilend schip voorrang. Maar ja toch even blijven opletten. We houden strak koers en zien inderdaad dat de vissers ofwel voorlangs ofwel achterlangs gaan. Weer een mythe ontkracht en wat een onmisbaar instrument is deze AIS transponder. Hou gewoon koers en schat in, roep desnoods op en ga dan pas van koers veranderen.




Dag 4

Inmiddels begint het langzaam licht te worden en roepen we Jeroen uit zijn slaap. Om 04:30 leggen we vast aan een stijger van de Marina CoruƱa. We zijn de golf van Biskaje over, toch wel een euforisch gevoel. Een biertje en dan even slapen want de nachtrust is er behoorlijk bij ingeschoten voor John en mijzelf. Uiteindelijk hebben we 392 nm afgelegd in 83 uur met een max snelheid van 10,3 kts en een gemiddelde snelheid van 4,7 kts. De motor is zo'n 18 uur bijgezet.
Omdat het ons niet duidelijk was of er een drempel voor de andere Marina lag hebben we gekozen voor de grote Marina. Een volgende keer zullen we kiezen voor de Marina Real, kleiner maar wel meer in het centrum.