zondag 9 juli 2017

Ria Ponteverde : via Combarro naar Islas CIES

Combarro

9 Juli: Na een extra dagje op Islas ONS vertrekken we om 10:00 uur om nu de Ria de Ponteverde op te zeilen. Er staat niet zoveel wind maar omdat de te zeilen afstand een kleine 10 nm is maken we ons niet druk en nemen het zoals het komt. Langzaam glijdt de Amante over de prachtige Ria met zijn vele strandjes en zo nu en dan een haventje.

In Calais hebben we van een Fransman de tip gekregen om belsist een bezoek te brengen aan Combarro. Dit schijnt de moeite waard te zijn en dat gaan wij dan ook graag zelf onderzoeken.  Wanneer we om 14:45 (inderdaad er stond weinig wind maar aan motoren hebben we een broertje dood) de haven van Combarro naderen zien we niet echt een anker mogelijkheid.
Wederom verschillende vlotten met kooien waar je rekening mee moet houden. Wel zien we vlak naast de marina rechts wat boeien waaraan je zou kunnen aanmeren maar omdat daar geen gebruik van wordt gemaakt en alle boten in de marina liggen besluiten ook wij om deze maar op te zoeken.
De havenmeester staat al klaar om ons te verwelkomen en om ons een geschikte box aan te wijzen. Eenmaal in de box gaan we eerst een "steiger biertje" drinken want daar zijn we wel aan toe. Het is nog vroeg dus tijd genoeg om het dorpje te verkennen. De eerste oogopslag bevestigd nog niet de aanbeveling van de Fransman. Wanneer we echter het oude dorpje inlopen begrijpen we wat de Fransman bedoelde. Net als een hele stoet toeristen lopen we allemaal een smal steegje in. Dit steegje voert langs vele "Hórreo". Kleine stenen schuurtjes op palen. Dit zijn droogschuren waar in het verleden graan werd gedroogd. Zeer karakteristiek voor Galicië naar blijkt.

Hórreo

Achter de drukke straatjes tref je dit aan

Op een pleintje staat een hele grote marktkraam met allerlei kruiden. Tegen elke kwaal kun je hier wel iets vinden. Met een beetje fantasie is er prima iets van de Spaanse aan duidingen te maken.
Omdat de sfeer aan boord opperbest is heb ik besloten geen "ROSA de TERICE" te kopen. Deze bloem / bol wordt aangeprezen tegen slecht klimaat op kantoor thuis of waar dan ook.

Combarro staat op de werelderfgoed lijst. Het is zeker het aanraden waard en onze Fransman heeft helemaal gelijk gehad met zijn aanbeveling. Wel een hoog toeristisch gehalte maar ach dat zijn wij als doorreizergers eigenlijk ook.

Koopwaar uitgestald
Smalle steegjes

Vissersbootjes met kreeftenfuiken

En we sluiten af met een heerlijke Paella

Islas CIES

10 Juli: Vandaag dan eindelijk naar Islas CIES. Er staat een stevige wind en met een snelheid van 6,5 kts zeilen we de Ria de Ponteverde uit richting Playa das Rodas. Dit wordt onze anker baai die we om 15:00 uur bereiken. Een voortreffelijke zeildag. De wind is inmiddels verder toegenomen waardoor het ankeren een uitdaging is.
Na een tweede poging pakt het anker goed en dobberen we op de golven beschut onder de buiskap voor de harde wind. We blijven twee nachten voor anker liggen om zodoende het eiland te verkennen.

Islas CIES is een broedplaats voor meeuwen en overal kom je deze meeuwen zittend op hun nest tegen. Blijkbaar is de aanwezigheid van mensen geen storende factor meer voor hun.

Er zijn verschillende wandelroutes over het eiland. Wij besluiten een route richting een vuurtoren te nemen om zo uitzicht over de Atlantische oceaan te hebben.

Alhoewel het hoogseizoen nog niet is aangebroken varen er veerponten af en aan om bezoekers een dagje eiland te laten beleven. Tegen de avond is het weer verlaten en tref je op het strand vrijwel niemand meer aan.

Het kan rustig zijn op het strand

Aanvoer van dag toerisme

En het kan druk zijn op het strand

Ook met ankeren kan het druk zijn
Mooie wandel routes

Uitzicht op de Atlantische Oceaan

Uitzicht op de Ria en vaste land

Ondanks dat het druk kan zijn blijft het een aanbeveling om dit mooie eiland te bezoeken en een wandelroute te volgen.

Grillige kust

De volgende plek die we gaan aandoen zal Povoa de Varzim zijn waarmee we dus het prachtige Galicië gaan verlaten en hiermee ook Spanje. Jammer want je kunt hier weken vertoeven. Een plek om naar terug te keren.