donderdag 13 juli 2017

Op naar Povoã de Varzim

12 Juli: We verlaten Islas CIES om 07:50 en zetten koers naar Povoã de Varzim. Het wordt een trip van een kleine 51 nm. De wind is NNW 10 kts. Povoã de Varzim wordt tevens eindstation voor onze opstapper John (helaas, helaas). Medezeiler Jeroen zal voor een korte zakelijke onderbreking mbt de ontwikkeling van "CrewFellow" tijdelijk afstappen.

Shipping lane kruisen
De zeilreis verloopt prima en er staat een mooie constante wind. De Amante glijdt met zo'n 6,8 kts over de golven. In de monding van Ria de Vigo kruisen we nog een "shipping lane" maar mbv de AIS is alles overzichtelijk en zie je wat er op je af komt en nog belangrijker, ze zien ons ook.

Wat we al van meerdere vertrekkers hebben gehoord is de waarschuwing voor vissersfuiken. De zien we meestal al op afstand verschijnen maar niet altijd worden de boeien die de fuiken markeren voorzien van een stok met vlag. Het blijft dus opletten geblazen. Omdat wij er bewust voor kiezen om relatief dicht langs de kust te zeilen zodat wij de diverse dorpjes aan de kust kunnen bewonderen ontkomen we er dus ook niet aan om regelmatig boeien te moeten ontwijken.
Meestal liggen deze boeien op de 30 meter diepte rand. Wanneer je meer dan 5 mijl uit de kust blijft zal je deze boeien niet meer tegen komen.
We zeilen in stand "melk meisje" . De Genua hebben we met een boom uit staan en het grootzeil staat aan de andere kant uit voorzien van een bulletalie (dit is beslist nodig omdat de schip in deze zeilstand veel rolt en een onverwachte golf kan snel een gijp voorzaken). Het is genieten op zee.

Plots horen we op onze marifoon op kanaal 16 "Amante Amante dit is Win2Win , over" We schakelen over naar kanaal 77 en starten een conversatie met Lilian en Eltjo. De Win2WIn is op terugweg van hun 2e rondje Atlantic en koersen richting Vigo. Er worden tips en aanbevelingen uitgewisseld. Het leuke is dat wij in 2015 bij de Toerzeilers vertrekkersdag een lezing van de Win2Win hebben bijgewoond en nu heb je voor de kust van Spanje even marifoon contact. Tijdens hun 1e rondje Atlantic hebben de Win2Win en de Wildeman veel samen opgetrokken. Coen en José van de Wildeman ken ik goed dus en had dus ook al van hun de naam Win2Win regelmatig gehoord. We wensen elkaar een goede voortzetting van de reis en sluiten af.

Rond 12:00 UTC passeren we de grens en zeilen nu dus voor de Portugese kust.
De courtesy vlag gehesen
De wind neemt toe en de golven bouwen op. Een bekend gegeven waarover ook in de Reeds Nautical Almanac op wordt gewezen. We houden de windmeter goed in de gaten en blijven alert op zowel windtoename als plots opduikende vissersboeien. Inmiddels tikt de windmeter regelmatig de 24 kts aan. We naderen Povoã met rasse schreden. Juist als de aandacht even verslapt en stuurman John naar de kajuit loopt voor een sanitaire stop zoeft hij weer naar het stuurwiel.... te laat ! We lopen vol over een boei en de lijn pakt ons roer. Omdat ook de boom op de Genua nog uitstaat is het alle hens aan dek. Jeroen zoeft naar het voordek om in een poging de boom eruit te krijgen. Dit lukt niet vanwege de enorme kracht die overal op staat. Zelf krijg ik visioenen van een ervaring in 2010 waarbij we tijdens de Heineken regatta met de Spinaker op ook vol op een visser boei liepen. De boot ( Janneau Melody) ging toen bijna plat. Destijds is toen onze held van de dag Adriaan in zee gesprongen om de lijn los te snijden. Een heldhaftige manoeuvre die ik niet graag zou nadoen. Wat nu, wie van ons gaat het water in ? En gaat er wel iemand het water in ? De golven zijn serieus, het waait behoorlijk. Gelukkig is dit alles niet nodig want ineens schiet de boeilijn los van het roer en is de Amante weer bestuurbaar. Nu maar hopen dat we geen schade hebben opgelopen. Zodra de wind iets inzakt halen we de boom uit de Genua en passen we ons zeilplan aan. De wind blijft toenemen en hiermee ook onze SOG  7 tot 9 kts (speed over ground), niet gek voor een stalen 10 ton wegend schip.
Hoe dichter we bij Povoã komen hoe meer boeien we zien. Zelfs een heel netwerk van zeer kleine boeitjes. Het is niet warm maar we zweten wel. Uiteindelijk is het best te doen zolang je maar constant blijft opletten. Om 18:19 liggen we in een box in de Marina en kunnen we in de relax stand.
Alles wat verteld wordt over de toenemende Portugese Noord die later in de middag sterk toeneemt klopt volledig. Weer een ervaring rijker.


Marina Povoã de Varzim
Omdat de marina Povoã de Varzim dichtbij Porto ligt is het eenvoudig voor opstappers om naar de Airport te komen of juist om hier als opstapper aan boord te komen. Er is een prima metro verbinding (eigenlijk is dit een snel tram ). Ook een bezoek aan Porto is vanuit Povoã prima te doen. Binnen 50 minuten ben je in het centrum van Porto (en dat tegen een prijs van € 3,30).
De aanwezige faciliteiten op deze Marina en de gunstige prijs hebben ook bijgedragen aan de keuze voor deze marina ( een volle maand liggeld is € 188, ongeacht of je op de wal staat of in de box ligt). Het onderwaterschip zal hier van een nieuwe anti fouling laag worden voorzien geschikt voor de tropische wateren.
In een volgende blog zal ik over het klussen schrijven, want ook dat hoort bij zeilen 😅